سپیدز

سپیدز

Sepidz
سپیدز

سپیدز

Sepidz

بررسی اثربخشی درمان با رویکرد هستی شناسی اسلامی بر درد معنوی در دانشجویان با مشکلات افسردگی


بررسی اثربخشی درمان با رویکرد هستی شناسی اسلامی بر درد معنوی در دانشجویان با مشکلات افسردگی

هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی گروه‌درمانی با رویکرد هستی‌شناسی اسلامی بر میزان درد معنوی در دانشجویان با مشکلات افسردگی بوده‌است روش مورد استفاده در این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمونپس آزمون با گروه کنترل بود

دانلود بررسی اثربخشی درمان با رویکرد هستی شناسی اسلامی بر درد معنوی در دانشجویان با مشکلات افسردگی

اثربخشی درمان 
 هستی‌شناسی اسلامی
 درد معنوی 
دانشجویان 
مشکلات افسردگی
 آموزش‌های هستی‌شناسی اسلامی
 افسردگی
گروه‌درمانی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 597 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 152

هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی گروه‌درمانی با رویکرد هستی‌شناسی اسلامی بر میزان درد معنوی در دانشجویان با مشکلات افسردگی بوده‌است. روش مورد استفاده در این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان دختر در مقطع کارشناسی سال تحصیلی 93-94 در دانشگاه فنی-حرفه‌ای بودند. به منظور انجام پژوهش، تعداد 30 نفر از دانشجویان دختر برای شرکت در این برنامه در نظرگرفته شدند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15=n) و کنترل (15=n) جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس افسردگی بک ویراست دوم (1968) و مقیاس محقق ساخته درد معنوی بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه پژوهش نشان داد که درمان با رویکرد هستی‌شناسی اسلامی به طور معناداری (001/0p<) بر کاهش افسردگی و درد معنوی در دانشجویان مؤثربود.

 کلیدواژه‌ها: آموزش‌های هستی‌شناسی اسلامی، افسردگی، دانشجویان، درد معنوی، گروه‌درمانی

فهرست مطالب

فصل اوّل: مقدمه

1-1کلیات 2

1-2 بیان مسأله. 8

1-3ضرورت و اهمیت تحقیق.. 12

1-4اهداف پژوهش... 16

1-5تعریف مفهومی متغیرها16

1-5-1 افسردگی.. 16

1-5-2 درد معنوی.. 17

1-6تعریف عملیاتی متغیرها17

1-6-1 افسردگی.. 17

1-6-2 درد معنوی.. 17

 فصل دوّم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1 افسردگی.. 19

2-1-2 الگوها و درمان‌های اختلال افسردگی.. 22

2-1-2-1 الگوی زیستی افسردگی.. 22

2-1-2-2 الگوی روان‌پویشی افسردگی.. 28

2-1-2-3 الگوهای شناختی افسردگی.. 30

2-1-2-4 الگوی وجودگرایی.. 33

2-1-2-5 افسردگی از دیدگاه معنوی‌گرایی.. 37

2-1-2-6 رویکرد اسلامی در تبیین افسردگی.. 42

2-2 درد معنوی.. 84

2-3 سابقه تحقیق.. 89

2-3-1 درمان با رویکرد اسلامی و افسردگی.. 89

2-3-2 درد معنوی و رویکرد هستی‌شناسی اسلامی.. 92

 فصل سوّم: روش پژوهش

3-1 طرح تحقیق.. 96

3-2 جامعه، نمونه و روش نمونه‌گیری.. 96

3-2-1 جامعه آماری.. 96

3-2-2 روش نمونه‌گیری.. 97

3-2-3 ملاک‌های ورود به پژوهش... 97

3-2-4 حجم نمونه. 97

3-3ابزارهای پژوهش... 98

3-3-1 ویرایش دوم مقیاس افسردگی بک (BDI-II)98

3-3-2 مقیاس درد معنوی.. 100

3-3-2-1 ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مقیاس درد معنوی.. 100

3-3-2-2 روایی.. 101

3-3-2-2-1 همبستگی با نمره کل مقیاس... 105

3-3-2-2-2 روایی همزمان. 107

3-3-2-3 پایایی.. 108

3-4 روش اجرا109

3-5- مداخله. 109

3-6 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها112

 فصل چهارم: یافته‌ها

4-1 یافته‌های توصیفی متغیرهای پژوهش... 114

4-2 تحلیل استنباطی.. 115

4-2-1 فرضیه اول: گروه‌درمانی با رویکرد هستی‌شناسی اسلامی ، تأثیر

معناداری بر میزان افسردگی در دانشجویان افسرده دارد.115

4-2-2 فرضیه دوم: گروه‌درمانی با رویکرد هستی‌شناسی اسلامی، تأثیر

معناداری بر میزان درد معنوی در دانشجویان افسرده دارد.117

 فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

5-1 بحث یافته اول. 120

5-2 بحث یافته دوم. 122

5-3 نتیجه‌گیری.. 125

5-4 محدودیت‌ها126

5-5 پیشنهادات.. 126

 منابع

منابع فارسی.. 127

منابع انگلیسی.. 138

 چکیده و صفحه عنوان به انگلیسی

 فهرست جدول‌ها

 عنوان صفحه

 جدول 3-1 میانگین و انحراف استاندارد سن شرکت‌کنندگان به تفکیک گروه‌ها98

جدول 3-2 فراوانی شرکت‌کنندگان بر اساس متغیرهای جمعیت‌شناختی.. 101

جدول 3-3: ماتریس عامل‎‌های چرخش یافته به شیوه واریماکس... 103

جدول3-4: ماتریس همبستگی مؤلفه‌های مقیاس و نمره کل آزمون. 106

جدول3-5: ماتریس همبستگی مقیاس درد معنوی و سلامت معنوی و ابعاد آنها107

جدول3-6: مقادیر پایایی مقیاس درد معنوی و ابعاد آن. 108

جدول 3-7: پلن گروه‌درمانی هستی شناسی اسلامی.. 111

جدول 4-1 میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش در گروه آزمایشی و

کنترل. 115

جدول 4-2 نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری روی نمرات پس‌آزمون

افسردگیبا کووریت پیش‌آزمون. 116

جدول 4-3 میانگن تعدیل شده متغیر وابسته افسردگی.. 116

جدول 4-4 نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری روی نمرات پس‌آزمون درد

معنوی باکووریت پیش‌آزمون. 117

جدول 4-5 میانگن تعدیل شده متغیر وابسته درد معنوی.. 118

 فهرست نمودارها

 عنوان صفحه

 نمودار 4-1، میانگین نمرات افسردگی قبل و بعد از درمان. 117

نمودار 4-2، میانگین نمرات درد معنوی قبل و بعد از درمان. 118

دانلود بررسی اثربخشی درمان با رویکرد هستی شناسی اسلامی بر درد معنوی در دانشجویان با مشکلات افسردگی

تعیین تفاوت بین تیپ A و B از نظر میزان افسردگی


تعیین تفاوت بین تیپ A و B از نظر میزان افسردگی

این طرح با هدف تعیین تفاوت بین تیپ A و B از نظر میزان افسردگی انجام گرفت

دانلود تعیین تفاوت بین تیپ A و B از نظر میزان افسردگی

تیپ A 
تیپ B 
افسردگی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 76 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 43

هدف: این طرح با هدف تعیین تفاوت بین تیپ A و B از نظر میزان افسردگی انجام گرفت.

روش: مطالعه حاضر با روش علی – مقلیسه ای و به صورت مقطعی در مهر ماه 1386 انجام شد.داده های این مطالعه از 276 نفر که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شده بودند جمع آوری شد.و این پاسخگویان به سؤالات پرسشنامه (SD G)و (SABAT)پاسخ دادند.

نتایج: نتایج تفاوت معنا داری را بین تیپA و B از نظر میزان افسردگی نشان داد. در واقع میانگین افسردگی تیپ A بالاتر از میانگین افسردگی تیپ B بود.

بحث : نتایج تحقیق حاضر تأیید کننده نظریات ارائه شده در باب افسردگی است و تأیید کننده اینکه افراد دارای تیپ A بیشتر از افراد تیپ B در معرض افسردگی قرار می گیرند.

فهرست مطالب

چکیده ۴
بیان مسأله ۶
اهمیت و ضرورت تحقیق ۷
هدف تحقیق ۸
فرضیه تحقیق ۸
متغیرهای پژوهش ۸
تعریف مفاهیم ۹
مبانی نظری و ۱۰
پیشینه ی تجربی تحقیق ۱۰
بخش اول:مبانی نظری ۱۲
مفاهیم ۱۲
ا-افسردگی ۱۲
طبقه بندی افسردگی ۱۲
طبقه بندی اختلا ل های عاطفی طبق انجمن روانپزشکی آمریکا ۱۴
شیوع افسردگی ۱۵
سبب شنا سی افسردگی ۱۶
۱-افسردگی و جنسیت ۱۶
عوامل موثر در افسردگی زنان ۱۶
۲-سبک زندگی ۱۷
۳-وضعیت اجتماعی- اقتصادی ۱۷
۴-نژاد ۱۸
۵-محیط ۱۸
۶-تیپ A و افسردگی ۱۸
تعریف شخصیت نوع A 18
تأثیر تیپ A روی افسردگی ۱۹
تبیین نظری افسردگی ۲۰
۱- نظریه های زیست شناختی ۲۰
۲) نظریه های روان پویایی ۲۱
۳-نظریه های هستی گرایی- انسان گرایی ۲۲
۴) نظریه های فرهنگی ـ اجتماعی ۲۲
۵ -نظریه های رفتاری ۲۳
۶) نظریه های شناختی ۲۳
روش تحقیق ۲۷
روش گرداَوری داده ها ۲۷
جامعه اَماری ۲۷
روش تعیین حجم نمونه ۲۷
روش نمونه گیری ۲۷
اعتبار ۲۷
پایایی ۲۸
Measuresسنجه ها ۲۸
روش های اَماری ۲۸
یافته ها ۲۹
بخش اول : توصیف داده ها ۳۰
بخش دوم:تحلیل داده ها:اَزمون فرضیه ۳۹
فرض اَماری و فرض تحقیق ۴۱
بحث و نتیجه گیری ۴۲
پیشنهاد به محققین بعدی : ۴۴

دانلود تعیین تفاوت بین تیپ A و B از نظر میزان افسردگی

تحقیق در مورد افسردگی

تحقیق در مورد افسردگی

افسردگی1 از دیرباز به عنوان یکی از نابسامانی های روانی عمده شناخته شده است اما در دو دهه اخیر اهمیت این بیماری هم از حیث رنج و آزاری که مبتلایان به آن تحمل می کنند و هم از لحاظ بار سنگینی که این ناراحتی بر منابع درمانی ملت ها تحمیل می کند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است

دانلود تحقیق در مورد افسردگی

افسردگی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 165 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22

افسردگی1 از دیرباز به عنوان یکی از نابسامانی های روانی عمده شناخته شده است. اما در دو دهه اخیر اهمیت این بیماری هم از حیث رنج و آزاری که مبتلایان به آن تحمل می کنند و هم از لحاظ بار سنگینی که این ناراحتی بر منابع درمانی ملت ها تحمیل می کند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. از نظر محققان،‌ در دو دهه اخیر افسردگی جای تشویش و اضطراب را که بعد از جنگ بین المللی دوم به عنوان مهمترین عارضه روانی تلقی می شد، گرفته است و اینک رایج ترین ناراحتی روانی افراد بالغ را تشکیل می دهد. متخصصان فن از دو دهه اخیر به عنوان دوره جدید ملانکولی یا افسردگی در تاریخ روان پزشکی معاصر نام برده اند2.

اما با وجود توجهی که پزشکان به این مقوله داشته اند هنوز دانش ما از چند و چون افسردگی اگر اندک نیست کاستیها و نقاط کور فراوان دارد. لذا لازم است که روانشناسان، روانپزشکان و پویندگان این علم با توجه به عوامل زیربنایی سنتی، عقیدتی، فرهنگی، روشهای علمی در جهت شناسایی علل و یافتن راه حلی برای جلوگیری از چنین اختلالاتی گام بردارند، بخصوص در این زمان، که اختلالات روانی ـ رفتاری بویژه افسردگی به سبب وضعیت نامتعادل و متحول زندگی خانوادگی، اجتماعی در یکی دو دهه اخیر در بیشتر کشورها و همچنین در کشور ما بیش از هر زمان دیگری گریبانگیر گروههای وسیعی از نوجوانان و جوانان شده است. بنابراین لازم است در کنار نیازهای زیستی به مسئله امنیت روانی و ثبات عاطفی نوجوانان و جوانان توجه زیادی نمود. عدم امنیت روانی نه تنها بر چگونگی شخصیت آنها اثر می گذارد بلکه بیشترین تأثیر را بر شکوفایی هوش و تفکر و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خواهد داشت بی تردید پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با آرامش روانی و ثبات عاطفی ایشان دارای همبستگی معنی داری است.

لذا این تحقیق در نظر دارد به بررسی رابطه بین میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی ناحیه 1 شهرستان اراک بپردازد.

اما آنچه موجب شد تا پژوهشگر به بررسی و تحقیق در این زمینه بپردازد علائم افسردگی دانش آموزان، افت تحصیلی آنان در دروس مختلف، بررسی رابطه بین این دو مقوله می باشد و از طرفی با توجه به ویژگیهای دورة نوجوانی بخصوص دختران نوجوان به لحاظ آسیب پذیری، آشنایی بیشتر با دنیای پیچیدة نوجوانی و با در نظر گرفتن مراحل رشد و خصایص مربوط به هر مرحله انگیزه ای برای تحقق شد تا موضوع تحقیق را در این راستا انتخاب کند تا ضمن شناخت مشکلات دانش آموزان در صدد رفع و کاهش آنها قدمی هر چند کوچک برداشته شود تا زمینه های لازم در جهت هدایت بیشتر مسیر تعلیم و تربیت فراهم شود.

فهرست مطالب

مقدمه. 1

بیان مسئله. 2

پرسشهای تحقیقاتی.. 3

اهمیت و ارزش تحقیق.. 3

متغیرهای پژوهش.... 4

محدودیتهای تحقیق.. 5

تاریخچه افسردگی.. 5

بررسی پیشینة تحقیق.. 6

افسردگی ساده:8

افسردگی حاد:9

افسردگی در دوران نوجوانی.. 10

شیوع افسردگی.. 11

علائم افسردگی.. 11

فهرست نشانه های افسردگی.. 12

علل افسردگی.. 14

دلایل ارگانیک... 14

علل روانی.. 15

علل اجتماعی.. 15

راههای درمان افسردگی.. 16

منابع 19

دانلود تحقیق در مورد افسردگی

پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی


پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی

پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی

دانلود پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی

پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 812 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 85

پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی

شامل 85 اسلاید درقالب پاورپوینت و قابل ویرایش

فهرست برخی از مطالب:

تعریف مشاوره و روان درمانگری با رویکرد اسلامی

عقلانیت: کنش هسته ای نظام روان شناختی

امادگی های مشاور،مراجع و شرایط درمان

اسیب شناسی روانی

اصول ارزیابی مراجع و مشاور

 

بخشی از متن فایل پاورپوینت:

تعریف مشاوره و روان درمانگری با رویکرد اسلامی

روان درمانگری و مشاوره فرایند تعامل رسمی و عقلانی بین دو طرف است ( که هر طرف را یک یا چند شخص تشکیل می دهد) و به منظور ایجاد یا حفظ تعادل و بهبودی اشفتگی و حل مشکل یکی از طرفین ( مراجع) درگیر، در برخی یا تمام زمینه هایی از ناتوانی یا نارساکنش وری، در ابعاد روانی – معنوی در وجوه مختلف ، اعم از کنش های شناختی ( اختلال تفکر) ، عاطفی ( رنج ها و ناراحتی های هیجانی و عاطفی) یا رفتاری ( بی کفایتی های رفتاری) و معنوی ( احساس بی معنایی، بی ارزشی و بی هدفی یا رکود و واپس روی معنوی) و یا زمینه سازی رشد و تعالی ( فراروی) معنوی در افراد، با درمانگر یا مشاوری که در زمینه پدیدایی، تحول ، بقا و تغییر شخصیت صاحب نظر بوده و روش های منطقی و شرعی متناسب با نظریه مورد قبول را برای درمان در اختیار دارد و دارای جواز قانونی و حرفه ای می باشد.

دانلود پاورپوینت اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی

pdf کتاب اصلی روانپزشکی کاپلان و سادوک وخلاصه فارسی


pdf کتاب اصلی روانپزشکی کاپلان و سادوک وخلاصه فارسی

دانلود نسخه الکترونیکی کتاب اصلی روانپزشکی کاپلان و نسخه خلاصه ان به زبان فارسی

دانلود pdf کتاب اصلی روانپزشکی کاپلان و سادوک وخلاصه فارسی

اسیب شناسی
کاپلان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل pdf
حجم فایل 68401 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 1700

دانلود نسخه الکترونیکی کتاب اصلی روان پزشکی کاپلان و نسخه خلاصه ان به زبان فارسی

نسخه اصلی شامل :1500 صفحه

37 فصل به همراه ضمایم

 

نسخه فارسی شامل:160 صفحه

فصل1: رابطه بیمار و پزشک

فصل2: روانشناسی رشد

فصل3:مغز و رفتار ان

دانلود pdf کتاب اصلی روانپزشکی کاپلان و سادوک وخلاصه فارسی